Monday, December 5, 2011

Nicol wajar dijulang tokoh sukan


Nicol David bersama dengan ibu bapanya, Ann Marie dan Desmond David memegang trofi Kejohanan Skuasy Piala Dunia yang mana tercatat nama beliau sebanyak enam kali sebagai pemenang selepas pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak di Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya, semalam. - BERNAMA


PUTRAJAYA - Ratu skuasy negara Datuk Nicol Ann David wajar dijulang sebagai tokoh sukan paling berjaya dalam sejarah negara apabila mampu mempertahankan gelaran Pemain Terbaik Dunia sebanyak enam kali berturut-turut, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, kejayaan yang dicapai Nicol itu adalah satu pencapaian yang belum pernah dicapai oleh sesiapa dalam sejarah negara.

"Saya bagi pihak kerajaan dan rakyat Malaysia ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Nicol," katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan pemain No. 1 dunia itu di pejabat beliau di sini, semalam.

Turut hadir ayah dan ibu Nicol, Desmond David dan Anne Marie David serta Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB Datuk Seri Nazir Razak.
Najib berkata, diharapkan kejayaan Nicol itu, akan menjadi pendorong serta penguat semangat kepada atlet sukan bukan sahaja dalam arena skuasy tetapi juga sukan lain.

"Nicol juga patut dijadikan contoh ikutan, beliau merupakan seorang ikon sukan yang paling berjaya dalam sejarah negara kita," katanya.

"Diharapkan Nicol akan terus mencipta kejayaan yang lebih cemerlang pada masa akan datang, seterusnya meletakkan satu penanda aras yang tinggi untuk sukan negara terutamanya skuasy, kata beliau.
Sementara Nicol berkata, pertemuan dengan Perdana Menteri hari ini, merupakan satu peluang yang amat bermakna buat diri dan kedua-dua ibu bapanya.

"Ia adalah satu penghormatan untuk saya dan keluarga untuk mendapatkan pengiktirafan daripada kerajaan dan rakyat Malaysia, terima kasih atas segala sokongan," katanya. - Bernama

1 comment:

Unknown said...

Saya berfikir bahawa kerajaan Malaysia telah membuat Datuk Nicol Ann David hari kerana dia telah dengan bangganya dan berjaya mewakili negara dalam banyak kali, dan saya akan bertaruh pada pay per head sportsbook bahawa dia akan sangat gembira tentang dedikasi ini