Monday, August 2, 2010

Kenali Legend : Azizul Abu Haniffah





Gua rase ramai kot dah lupe kat die ni. Azizul Abu Haniffah, name yang gua rase amat besar ketike bersekolah rendah. Mase tu reason yang membuatkan gua ke stadium adalah untuk tengok Azizul.
"Moh yob, siap lekas... lambat nanti abah tinggei kamu." itulah ugutan abah gua yang selalu mengugut untuk gua bersiap awal, sebelum ke Stadium Ipoh sekitar tahun awal 1990'an.





No. 12 (Azizul Abu Haniffah)




Mase zaman ni, jersey no. 12 yang dipakai Azizul merupakan rebutan ramai seluruh rakyat negeri perak ketike itu. Pantang no. 12 semue deme nak sambor. Karier awal azizul bermula sekitar lewat 1980'an dan kemuncak karier bermula pade zaman semi-pro. Kalau tak silap gua die yang berasal dari Teluk Intan pernah bekerja sebagai Pegawai Perhubungan Awam di Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP), sebuah bangunan disebelah mahkamah Majistret di Ipoh.



Skuad emas sukan sea 1989
barisan belakang dari kiri...azmi mahmud, lee kin hong, mubin mokhtar (?), radhi mat din, razip ismail, dollah salleh, rashid hassan, zainal abidin hassan, azizul abu haniffa(?), a.anbalagan, ahmad yusof, yap kam choon

barisan depan dari kiri... shebby singh, (?), subadron aziz, p. ravindran, chow siew wai, k. ravichandran (?), see kim seng, lim teong kim, naina mohd

Di Perak, die digandingkan dengan pemain di era tersebut seperti Nidzam Adzha Yusoff, P.Ravindran, Roafandi Yusoff, Nazreen Chong dan tenaga import ketike itu Aun Ning dan Kwy Lywn dari Burma yang kini dikenali Myanmar. Azizul juge pernah mengetuai pasukan kebangsaan sebagai Kapten sekitar tahun 1990'an. Bermain di posisi Midfield membuatkan die sering merancang corak permainan dan lebih dikenali pade zaman tu sebagai Arkitek.




Skuad Negara 1983 President South Korea Cup , (duduk tengah) Azizul Abu Haniffah



Pencapaian yang gua masih ingat lagi dan gua merasai detik tersebut. Dimane gua masih berumur budak tadika pada tahun 1990. Stadium Merdeka menjadi saksi dimana Piala FA pertama dipertandingkan menjadi milik Perak, dengan kemenangan 4-2 mengatasi Selangor setelah ketinggalan 2-0 di separuh mase pertame. Gua hanye tercengang dengan keadaan pade ketike tu, sebab tak pandai nak mencarut maki Reff lagi. itu adelah Final Game pertame gua dalam hidup dan gua kenang sampai bile-bile....


Karier Azizul Abu Haniffah berakhir dengan penangkapan bersama 10 pemain bolasepak Perak yang lain atas tuduhan rasuah. Gua rase ini adelah zaman gelap bolasepak, ramai juge pemain dari pasukan lain yang terlibat juge ditahan. Info yang gua dapat Azizul kini melatih team Perodua di Rawang.
 
 
Source: http://meornamedepanku.blogspot.com

No comments: