Monday, August 2, 2010

Kenali Legend : Hassan Sani




Die lahir pada 12 Mac 1958 merupakan bekas pemain bola sepak Malaysia yang pernah bermain bersama Sabah dan Kuala Lumpur dalam penghujung tahun 1970 'an - 1980'an. Die merupakan bekas penyerang kebangsaan Malaysia yang digelar sebagai lipas kudung oleh peminat kerana merupakan pemain yang sangat pantas dalam skuad Malaysia. Gua rase gelaran tu takde kene mengene dengan lagu Wings kot.






Training team kebangsaan



kariernye bermule 1974 bersama Sabah FA, tahun dimane bermulenye total football. Die merupakan antara penyerang terbaik yang pernah dilahirkan oleh Sabah selain James Wong. Ke'lipas kudungannye' teserlah dalam Liga Malaysia, sehingga mendatangkan gerun kepada pasukan lawan. Lebih-lebih lagi mase tu die tag team dengan James Wong. Die juge merupekan penyerang kebangsaan menghasilkan banyak kejuaraan hinggakan gandingan Hassan-James dikenali sebagai penyerang kembar selepas era Mokhtar Dahari dan Isa Bakar.






Sebelum kick off, Kelayakan Olimpk 1980




Terbang si Lipas Kudung....


Karier awal dengan team kebangsaan pade Piala Presiden di Seoul, Korea Selatan. mase tu, die masih pemain simpanan dan idolanya allahyarham Mokhtar Dahari tag team dengan Isa Bakar. Kemuncak karier dengan team kebangsaan ialah ketika kelayakan Sukan Olimpik 1980 apabila membantu skuad kebangsaan layak beraksi di Sukan Olimpik. Saat moment of glory ni tercipta apabila Khalid Ali passing bola kepade Hassan, die yang digelar lipas kudung membuat larian pantas dan terus passing kepada James Wong untuk menghasilkan gol kemenangan Malaysia ke Korea Selatan dengan jaringan 2-1.






Tag team, Hassan-James


Walaupun layak ke Olimpik, kerajaan Malaysia pade ketike itu berkeras untuk membantah tindakan Soviet Union yang menceroboh Afghanistan.Pade ketike itu sukan Olimpik dilangsungkan di Moscow. Rugi pulak gua rase.....

Hassan Sani pencen dari bolasepak pade tahun 1986. Seingat gua die jugak pernah bermain bolasepak pantai dan kini die bekerja di Pelabuhan Sabah. Walaupun dah pencen die tetap bermain bolasepak untuk veteran dan peringkat daerah di sabah.
 
 
Source: http://meornamedepanku.blogspot.com/

No comments: